0876 / 170 044
Всяка една машина
Обади се сега
0876 / 170 044
БЕЗПЛАТНА доставка за всички поръчки над 69.99 лв
Блог

Оране с мотофреза - съвети и препоръки

От Поли Цанова | На 12-12-2022 | Категория Да знаеш повече
Оране с мотофреза - съвети и препоръки

Мотофрезите се използват за обработване на почвата, включително раздробяване на буците пръст, оране и цялостно прекопаване на земята. Кога обаче е по-добре да се използват мотофрезите? 

Счита се, че обработката през есента и пролетта е най-подходящото време, като през пролетта е почти задължително.

Колко често е подходящо да обработвате земята?

Твърде честата обработка на земята може да наруши естествения баланс на микроорганизмите в почвата. Това причинява повече вреди, отколкото ползи. 

Фрезоването е добре да се прави, когато почвата има нужда. Препоръчва се избягването на обработване на почва, която е много влажна, тъй като това може да се увреди структурата ѝ.

Различните мотофрези имат различни екстри като например скорости напред и назад, които позволяват повече контрол по време на обработка, електрически стартер за по-лесно стартиране и регулируема контролна ръкохватка, позволяваща движение на зъбците нагоре и надолу и настрани.

Как са се появили мотофрезите?

Според някои доказателства още през 3000 г. пр. н. е. индийците са обработвали почвата с инструменти, изработени първо от камък, а след това от мед и бронз. По времето на Китайската династия Хан (206 г. пр. н.е – 220 г. пр. н.е) се създават плугове, теглени от животни и железни мотики.

Началото на селскостопанската революция през 1700 г. води до огромни промени в индустрията и обществото. Джетро Тул, английски изобретател, създава механична сеялка, която изкопава канали в земята. След това създава и мотика, теглена от кон, за по-ефективно унищожаване на плевели, а накрая и плуг с ножове, премахващи тревата.

През следващия век Сайръс Маккормик, ковач от Вирджиния, става изобретател на механичния жътвар. Това е машина, която събира пшеница и се издърпва от коне.

Всички тези изобретения проправят път на моторизираната мотофреза в началото на 20-ти век. През 1912 г. мъж на име Артър Хауърд прикачва култиватор с дискови ножове към трактор. Първоначално нарича изобретението си ротационна мотика. 

Едва през 1930 г. мотофрезата обаче пристига в Съединените щати. През същата година CW Kelsey стартира кампания в Ню Йорк, за да внесе проектираната в Швейцария, произведена в Германия версия на мотофрезата, задвижвана от двигател. 

Келси се присъединява към други индустриални партньори за проектиране и производство на подобрена машина и премества компанията си в Трой, Ню Йорк. Оттогава фрезите се произвеждат с бензинови и електрически двигатели.

История на мотофрезите

Какво да имате предвид, когато купувате мотофреза?

Позицията на мотичките

Според позицията на мотичките мотофрезите са със задни зъбци (мотички) и предни зъбци. Изборът на подходяща мотофреза зависи от това как ще се използва. 

Моделите със задни зъбци са по-мощни и обикновено имат бензинов двигател, поради което са идеални за големи градини или почви, които до този момент не са били обработвани. 

От друга страна, фрезите с предни зъбци са по-лесни за употреба. Те са по-компактни и маневрени, поради което се предпочитат за по-малки пространства.

Вида захранване

По-малките мотофрези обикновено са електрически и акумулаторни, докато повечето по-големи са бензинови. Първите също са по-леки и лесни за използване, както и изискват по-малко поддръжка. 

Те са по-лесни за съхранение и маневриране. Акумулаторните обаче са по-удобни от гледна точка на мобилността, тъй като не се нуждаят от електричество. 

Електрическите са по-евтини и лесно достъпни, но ако се нуждаете от мощна машина, с която да спестите време и усилия, тогава бензиновите са точният избор. Към последните има възможност и за добавяне на инвентар като например плугове, картофовадач и гумени колела.

Видове мотофрези

Работна ширина

Малките мотофрези имат работа ширина 30-40 см и намират приложение при обработката на зеленчукови лехи и малки градини. Те са подходящи и за работа около огради. 

Средно големите са с работна ширина 80-90 см и за разлика от предишните се използват за обработка на по-големи площи. Те са най-често срещаните мотофрези. Последният вид са големите мотофрези с ширина на работа над 90 см

Повечето от тях са оборудвани с бензинови двигатели, поддържащи повече скорости.

Вида почва

Използвайте подходяща мотофреза за вашата земя – леките мотофрези са подходящи за почва, която е обработвана по-скоро, а за твърда почва е необходима по-мощна.

Съвет, който можем да Ви дадем, е да направите многократна обработка на една част от земята вместо да настройвате зъбците на мотофрезата на максимална дълбочина още при първото минаване. 

В този случай направете две минавания в различни посоки и не натискайте твърде силно машината. Настройте фрезата на работна дълбочина 4-5 см за първото обработване, а за втория път регулирайте дълбочината на 8-10 см.

Как се работи с мотофреза - съвети за безопасност

Колко безопасна е мотофрезата зависи най-вече от начина, по който я използвате. Преди употреба се уверете, че сте прочели инструкциите. Носете подходящи дрехи по време на работа – дълги панталони, ботуши и предпазни очила.

Мотофрезата е проектирана така, че да се движи свободно напред сама, поради което не е необходимо да полагате големи усилия да я бутате. Това, което се изисква от вас, е да я държите стабилна и балансирана. 

При стартиране на двигателя се подава малко газ, а за да се спре, лостът за подаване на газ се поставя в положение STOP или се натиска бутонът за прекъсване на запалването. Той се намира или на ръкохватката, или на двигателя, като това зависи от модела на мотофрезата.

Фрезите са оборудвани със скоростна кутия, която позволява да се променя скоростта на движение. Нормалната скорост на оране в ръчен режим е 5 км/ч, но при закрепване на плуг, скоростта може да се удвои. Когато върху дадена площ се прави двойна обработка, първата бразда винаги е пробна, поради което се прави на по-ниска скорост.

За да сте сигурни, че мотофрезата ще има дълъг експлоатационен живот, трябва да я поддържате правилно. Например след употреба трябва да почиствате зъбците от трева, корени и полепнали буци пръст, като от време на време може да се наложи да ги заточвате. 

При бензиновите трябва да се следи нивото на горивото и да се допълва при необходимост. То не бива да се допълва, ако двигателят е горещ.

Как се работи с мотофреза

В нашия онлайн магазин можете да намерите всички видове мотофрези:

 

⦿ акумулаторни

⦿ електрически

⦿ бензинови

⦿ с предни и задни зъбци

⦿ както и ремаркета за мотофрези.


Ще откриете също фрези с различни работни ширини, като към тях предлагаме прикачен инвентар и аксесоари.

Поли Цанова
Поли Цанова работи като администратор на уеб съдържание и маркетинг в Onlinemashini.bg. Завършила е специалност „Медия икономика“ в УНСС. Работила е като журналист в популярни български медии.
Подобни публикации
Монтаж на лебедка - какво трябва да знаем?
Автолебедката се използва за повдигане и изтегляне на превозни средства. Най-често се монтира на рамата, шасито или бронята.
Има ли разлика между телфер и лебедка?
Телферите се задвижват от електрически ток и биват въжени и верижни. Лебедките могат да бъдат ръчни, електрически и хидравлични.
Moto-Tool - първият ротационен мултитул
Първият ротационен мултитул Moto-Tool е бил изобретен официално през 1935 г. Използван е за различни цели като пробиване, оформяне, заточване и т.н.